Maximaal onthaasten in de trein... - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Maximaal onthaasten in de trein... - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Maximaal onthaasten in de trein...

Blijf op de hoogte en volg Mieke

24 September 2014 | Rusland, Irkoetsk

Het is maandag 22 september lokale tijd 10.23 uur. Ik zit in mijn coupe aan een kop thee. Tegenover mij ligt een Russisch omaatje heel hard te snurken. In het bedje boven mij draait een Chineze studente zich nog een paar keer om.

Ik zit in de Trans Siberie Express, onderweg van Moskou naar Irkutsk (Siberie). Een ritje van ruim 4 nachten en 3 dagen. Wat ben ik thuis voor gek verklaard door een aantal mensen. "Wie gaat er nou voor zijn lol zolang in de trein zitten?!" "Dat lijkt me echt fantastisch, 4 dagen een beetje zitten, kijken en tot rust komen", was mijn antwoord. En zo is het ook. Mooi zitten, dom kijken. Het Russische platte landschap, de bossen die geel / groen / oranje kleuren door de herfst die al volop in gang is, af en toe een verdwaalde Rus langs het spoor en een zonnetje dat op het raam schijnt. Er is niet veel te doen en dus laat je alles los. De trein hobbelt wel door en voor je het weet ben je weer een tijdzone verder. Het is dat ik een telefoon bij me heb die de tijd aanpast, anders was ik de tijd allang kwijt (wat misschien ook wel eens geinig zou zijn geweest...) We passeren op dit traject 5 tijdzones, maar overal in de trein wordt de Moskou tijd aangehouden om verwarring te voorkomen.

Ik heb er ondertussen al heel wat treinuurtjes op zitten. Woensdag 17 september ben ik op de trein van Amsterdam naar Warschau gestapt. Na donderdag een middagje in het verrassend mooie centrum van Warschau te hebben rondgelopen, stond de volgende trein alweer op me te wachten. Warschau - Moskou, dwars door Wit-Rusland. Een slaapcoupe met een jonge meid uit Wit-Rusland die de conductrice omkocht om te mogen roken in de trein, en een Russische vrouw die het hele traject niets zei, maar me op het einde toch uitnodigde om bij haar thuis te komen logeren. Moskou bleek ook een verrassend mooie stad. Maar wat een stad van extremen. Kapitalisme ten top. Mooi, mooier, mooist. Groot, groter, grootst en duur, duurder, duurst. De meeste miljardairs per vierkante (kilo?)meter en dat is ook wel te zien aan de auto's die er rijden en de winkels die je om je heen ziet. Ik ben daar niet de allergrootste fan van, maar ik heb erg van Moskou genoten. Het is bovenal een hele mooie, schone stad met behulpzame mensen en een prettige, veilige sfeer. Ik heb in de verste verte niets gemerkt van de eventuele onrust die er in Rusland zou zijn.

En nu zit ik zomaar alweer in Siberie. Weer eens iets anders dan het exotische Sri Lanka of het overweldigende India. Ik zit aan het Baikalmeer, het grootste zoetwatermeer ter wereld, omringd door bossen. Heerlijk even mijn longen opschonen na het leven in de stad de afgelopen jaren (oja en de nodige sigaretjes..). Ik heb me geen moment verveeld in de trein hier naar toe. Het contact met een Nederlands echtpaar (die praktisch mijn achterburen bleken te zijn in NL), een Nederlandse man uit Haarlem en een Noorse wereldreizigster (de enige toeristen in deze mega trein) was al gauw gelegd. Al struinend door het gangpad van de trein kom je elkaar tegen en loop je eens bij elkaar naar binnen voor een praatje. Op een van de zoveel stops op een Russisch station koop je samen een zak broodjes bij de lokale Albert Hein to go. 's Middags en 's avonds drink je een biertje in de restauratie wagon, net als in de film. Vanaf een uur of 23.00 gaan alle lichtjes langzaam uit en schommelt de trein je vanzelf in slaap. Het is een hele bijzondere ervaring, de Trans Siberische Express. Écht een keer iets anders. En ook al heb ik nog twee lange trajecten van Irkutsk naar Mongolië en Mongolië naar China te gaan, ik ben nu al verkocht. Ik ben blij met mijn keuze om over land te reizen en niet 8uur stil te zitten in een vliegtuig waar toch niets te zien is.

Ik ga nu nog een paar dagen genieten van Siberie, voor ik in de volgende trein stap naar mijn droombestemming Mongolië. Daar wil ik andere reizigers gaan zoeken om het land mee rond te touren in een 4WD met gids. Aangezien Mongolië buiten de hoofdstad om grotendeels back to basic en terug in de tijd is, zal ik waarschijnlijk een tijdje van de aardbodem verdwijnen. Even geen telefoon en even geen Internet. Ik hoop na die tijd weer een grandioos verhaal te kunnen schrijven over mijn avonturen daar!

Bedankt allemaal voor de lieve, enthousiaste en bezorgde berichtjes die ik al heb ontvangen. Ja, ik zal voorzichtig doen ;-)

Liefs Mieke

  • 24 September 2014 - 13:18

    Ank Van Daalen:

    Mooi om te lezen dat je de goede keuze hebt gemaakt om overland te reizen....heel veel zien en ontdekken! Super toch....ooit lees je alle herinneringen terug en de beelden uit je gedachten verdwijnen nooit....

  • 24 September 2014 - 13:21

    Chantal:

    Hoi Miek

    Super leuke reis die je gaat maken! Ik ga je zeker volgen. Doe je voorzichtig?

    Liefs Chantal uit Andijk (waar het ook heel spannend is hihi )

  • 24 September 2014 - 13:32

    Nicole:

    Hey Miek,

    Leuk om wat van je te horen en natuurlijk fijn om te horen dat je nu al aan het genieten bent!
    Blijf lekker genieten! Ik kijk al uit naar je volgende (grandioze) verhaal!

    Liefs Nicole en Rob


  • 24 September 2014 - 13:38

    Channe:

    Lekker genieten Miem..
    Ik hoop dat de hele reis je zo bevalt als t eerste stuk en dat we gauw weer iets van je vernemen!

    Liefs xxx Channe

  • 24 September 2014 - 14:32

    Regina:

    Wauw miek! Zo leuk om te lezen, ben nu al superjaloers (zoals iedereen waarschijnlijk)! Ik blijf je volgen en enorm veel plezier de komende tijd.. xxx!

  • 24 September 2014 - 16:55

    Annemiek:

    Heerlijk weer om je belevenissen te lezen. Jij genieten, wij genieten! We zien alweer uit naar de volgende. Xxxx

  • 24 September 2014 - 16:57

    Tonny:

    Mooi verhaal Miek. Alsof ik een stukje met je mee reis. Weer een mooie ervaring in je leven. Lekker verder genieten. Pas goed op jezelf.

    Kus van Tonny

  • 24 September 2014 - 17:37

    Evelyn:

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat Mieke, veel plezier.

    Liefs Evelyn.

  • 24 September 2014 - 20:52

    Martijn:

    Heel leuk om te lezen...heb zin om zo in te stappen! Veel plezier nog!

  • 24 September 2014 - 21:01

    Ingrid W ;-):

    Mooi verslagje Miek

  • 24 September 2014 - 23:29

    Hanneke:

    Jeetje Mieke, wat ben je al ver!
    Spannend hoor, geniet er maar van.
    Veel succes,
    Hanneke uit A'dam

  • 28 September 2014 - 17:12

    Elina:

    Top

  • 19 Oktober 2014 - 16:35

    Yvonne:

    Hallo Mieke,

    Wat schrijf je ontzettend leuk en enthousiast.
    Echt leuk om te lezen!
    Ik ben een nichtje van je moeder (van ome cor en tante bea)

    Leuk om je te volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 96244

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: