Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Mieke

16 Augustus 2012 | Vietnam, Nha Trang

Hoi lieve mensen,

Ik ben een maand op reis in Vietnam en Laos. Ik heb altijd veel positieve reacties gehad op mijn vorige weblogs en ook nu kreeg ik weer veel vragen of ik weer verhalen zou gaan schrijven. Dus voor iedereen die het leuk vind zal ik mijn avonturen in Azie proberen op te schrijven! (En natuurlijk ook een beetje voor mezelf, zodat dit verhaal altijd blijft bestaan).

Na thuiskomst uit Azie in 2010 had ik al direct weer verlangen naar dit prachtige continent. Zoals alle reizigers weten, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Reizen is verslavend. Dus probeerde ik in 2010 te bedenken wat mijn volgende bestemming kon zijn. Ik heb Nepal & Tibet erg hoog op mijn lijstje staan, maar de zomermaanden juli en augustus zijn niet geschikt om deze landen te bezoeken. En toen kwam ik uit op Vietnam. Een groot en veelzijdig land, met veel historie. Omdat ik begon met studeren en verhuisde naar Amsterdam op kamers, was 2011 geen optie meer om te reizen. Dus de missie werd verplaatst naar de zomer van 2012. En nu zit ik lekker hier aan de kust in Zuid Vietnam! Ik zou deze reis samen met Thomas gaan maken, maar omdat hij helaas al lange tijd ziek is ben ik hier nu alleen. Thomas en ik zouden van Noord naar Zuid Vietnam reizen, maar ik heb er nu voor gekozen om andere dingen te gaan doen. Volgend jaar hopen Thomas en ik op herkansing te gaan naar Vietnam en alsnog deze reis te maken. Maar gelukkig is Vietnam groot genoeg en kan ik me hier nu prima vermaken. Ik heb er voor gekozen om deels Vietnam en deels Laos te bezoeken.

Vorige week donderdag ben ik uit Nederland vertrokken voor een 15 uur durende reis naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Hier heb ik 2 dagen doorgebracht en onder andere het historisch museum bezocht, omdat ik het heel belangrijk vind om wel een beetje op de hoogte te zijn van de historie hier (met name de vietnamoorlog, nog geen 40 jaar geleden). Hanoi is een geweldig drukke stad. Ik heb me goed kunnen vermaken met eindeloos zwerven door de straatjes, eten op de hoek van de straat en 100x bijna aangereden te worden door 'moto's' (scooters). De straat oversteken is hier (zoals overal in Azie denk ik) een geweldige uitdaging. Wachten tot het verkeer stopt is hier geen optie, dus het is maar gewoon lopen in de hoop dat de mensen remmen of je ontwijken. Vanuit Hanoi ben ik met de nachttrein vertrokken voor een 2-daagse trekking in Sa Pa. Sa Pa ligt hoog in Noord Vietnam, vlak bij de grens met China. Dit is een prachtig groen gebied met rijsvelden in de bergen. Het is een grote toeristische bestemming en het was ook duidelijk te merken hoe de traditionele minderheidsgroepen die hier leven gevormd zijn door toeristen. Overal wordt je door prachtig geklede vrouwen gevolgd omdat ze je iets willen verkopen. Maar ondanks dat heb ik enorm genoten van de overweldigend mooie natuur, onbeschrijfelijk!!!

Vanuit SaPa ben ik terug gegaan naar Hanoi en heb ik daar een binnenlandse vlucht gepakt naar Da Lat, dit ligt in de central highlands in Zuid Vietnam. Da Lat is bekend om de 'easy riders'. Easy riders zijn een groep moterrijders die sinds ongeveer 15 jaar toeristen mee achter op de moter nemen door 'the real vietnam', weg van de toeristische bestemmingen. Van andere reizigers heb ik alleen maar geweldige verhalen gehoord, voor velen was dit het hoogtepunt van soms zelfs een wereldreis! Dus dat wil ik ook wel uit gaan proberen.... in Da Lat heb ik met verschillende easy riders gesprokken (allen totaal niet opdringerig, heel fijn) en uiteindelijk heb ik een tour geboekt met Mr. Tung. Onder het motto 'klant is koning' mocht ik al mijn wensen aangeven en hebben we samen een 5-daagse trip uitgestippeld. Aanstaande zaterdag wordt ik opgehaald in Nha Trang (een strandplaats waar ik nu verblijf) om vervolgens 5 dagen achter op de moter een waarschijnlijk heel ander Vietnam te zien. We gaan rijden door de highlands, over de bergen, onder de watervallen en door de jungle. Na deze 5 dagen wordt ik dicht bij de grens met Laos gedropt en kan ik daar de bus pakken om de grens over te gaan. Ik ben heel benieuwd, zeker alleen als meisje, maar zijn persoonlijke recensies waren onwijs goed. Alle easy riders hebben een eigen boekje met verhalen van voorgaande reizigers. Hij heeft al veel alleen reizende (nederlandse) vrouwen achter op gehad dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Ik heb er in ieder geval onwijs veel zin in!!

Dus lieve mensen, dat een beetje tot zover. Tot nu toe ervaar ik Vietnam als een fantastisch mooi land. Hele vriendelijke, vrolijke mensen en een heerlijke uitgebreide keuken (niet de loempia's zoals wij ze kennen!). Ook ben ik zeer onder de indruk van hoe dit land ontwikkeld is. Ik had geen hempjes en korte broeken meegenomen, omdat in India en Sri Lanka knieen en schouders altijd bedekt moeten zijn. Hier loopt iedereen in Westerse kleding (made in vietnam natuurlijk) en ik heb nog weinig armoede gezien. Ik ben na een week alleen nog maar nieuwsgieriger geworden naar wat dit land allemaal te bieden heeft. Heb ik even geluk dat ik volgend jaar waarschijnlijk weer heen mag!

Ik zal niet zoals op vorige weblogs wekelijks een verhaal schrijven maar ik hoop later wel een mooi verslag te kunnen geven over mijn easy riders ervaringen en Laos!

Liefs,
Mieke



  • 16 Augustus 2012 - 11:51

    :

    Wauw, Mieke! Je maakt me nog enthousiaster over Vietnam! Ik krijg er nog meer zin in als ik je verhaal zo lees! Die motortoer lijkt me wel gaaf zeg! Nogmaals; geniet ervan! Ik blijf je weer volgen hoor! Liefs!

  • 16 Augustus 2012 - 13:46

    Astrid:

    Hoi Mieke,

    Leuk dat we je op deze manier een beetje kunnen volgen. Spannend hoor, straks 5 dagen achterop de motor, maar wel heel erg leuk! Geniet er maar lekker van! Veel plezier en heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel liefs van ons allemaal en in het bijzonder natuurlijk van Thomas.
    Liefs, Astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Nha Trang

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 96592

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: