Terug naar waar het allemaal begon... Sri Lanka - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Terug naar waar het allemaal begon... Sri Lanka - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Terug naar waar het allemaal begon... Sri Lanka

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

21 April 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Februari 2010 vertrok ik voor drie maanden naar Sri Lanka om daar, destijds 5 jaar na de tsunami, vrijwilligerswerk te doen in een tsunamikamp. Ik had al vanaf de tsunami in 2004 het gevoel, Sri Lanka; daar moet ik heen. En dat gevoel werd bevestigd. Ik werd verliefd op Sri Lanka en ik voelde me helemaal thuis in die andere cultuur, zo ver van huis. Mijn liefde voor reizen en Azië was ontstaan. Al was die voorliefde voor reizen en avontuur er misschien als 8-jarig meisje al wel, toen ik computerspelletjes over de Afrikaanse Savanne speelde, zelf gekocht van mijn zakgeld. Van mijn familie heb ik de reislust in ieder geval niet..

Na Sri Lanka & India in 2010 en Vietnam & Laos in 2012 ben ik nu bezig aan mijn derde rondreis in dit geweldige en veelzijdige continent. Dit keer hobbelde ik ergens in de Trans Siberië Express tussen Moskou en Siberië, galoppeerde ik te paard over de Mongoolse steppen, beklom ik de Chinese muur en struinde ik door de straten van Hong Kong. Ik luierde op de mooiste stranden van de Filipijnen en vierde kerst met mijn beste vriendin in de jungle van Thailand. Op nieuwjaarsdag keerde ik terug naar mijn geliefde Filipijnen en deed een duikcursus op een van de mooiste duikspots ter wereld. Mijn verjaardag werd gevierd tussen de indrukwekkende Ankor Watt tempels in Cambodja en vervolgens belandde ik voor de tweede keer in een van mijn favoriete steden, Bangkok, om van het geweldige Thaise streetfood voor €1 te genieten. Vanuit het lieflijke Maleisië vloog ik naar Nepal voor een trekking door de Himalaya en als kers op de taart bezocht ik afgelopen week het dak van de wereld, Tibet.... En nu is het, na 7,5 maand reizen, bijna mooi geweest. Het is tijd om deze fantastische reis tot een waardig einde te brengen. En waar kan dat beter dan waar het allemaal begon? Ik ga terug naar het land waarvan ik zei dat het voor altijd mijn nummer één zou blijven: Sri Lanka.

Morgen vlieg ik vanuit Kuala Lumpur (waar ik nu vast zit door een geannuleerde vlucht) naar Colombo. Daar zal ik opgehaald worden door mijn lokale vrienden Sampath en Ayesha, een stel dat ik tijdens mijn eerste weekend in Sri Lanka leerde kennen. Ik heb destijds veel tijd met hen doorgebracht, ik ben uitgenodigd geweest op hun bruiloft en twee jaar geleden hebben ze mij zelfs opgezocht in Amsterdam. In Sri Lanka wil ik graag de Noordelijke stad Jaffna bezoeken, wat toen der tijd niet mogelijk was vanwege de onrust na de oorlog met de Tamil Tigers. Daarnaast wil ik, als het weer het toelaat, de Boeddhistische pelgrimstocht op de berg Adams Peak gaan lopen. Dit zijn twee dingen die ik de afgelopen keer gemist heb. Verder heb ik toen in drie maanden tijd ongeveer alles in dit kleine landje gezien wat ik wilde zien. Dat betekent dus een rustig programma aan het einde van mijn reis, een beetje relaxed afsluiten aan het strand (laatste keer hoor dat ik jullie jaloers maak) voordat ik zaterdag 2 mei weer op Amsterdamse bodem zal landen.

Op naar de laatste dagen van mijn droomreis. Met gemengde gevoelens tel ik af. Enerzijds vind ik het heerlijk om weer naar huis te gaan. Me niet constant meer te verplaatsen met een tas op mijn rug, niet meer op veel te harde bedden tussen snurkende medereizigers slapen en niet meer koud douchen. Anderzijds ga ik de mooiste periode van mijn leven afsluiten, waar ik heel dankbaar voor ben en waar ik niet over mag klagen, maar wat toch wel apart voelt dat het 'ineens' en 'nu al' is afgelopen. Want het is werkelijk voorbij gevlogen. Gelukkig zijn alle mooie herinneringen heel goed opgeslagen en kan ik daar straks, met een hele rits mooie fotoboeken op de plank, voor altijd van genieten.

  • 21 April 2015 - 09:39

    Annemiek:

    Hoezo heb je je reislust niet van de familie? Ik wil wel ruilen hoor! En ik denk dat opa het ook heel graag had gedaan. Enige verschil: Jij doet het !!
    Maar we genieten heel erg van je verhalen. Gek dat het straks over is, maar de reisdrang zal altijd blijven. Geniet nog even van je laatste stekkie.
    Zie je thuis

  • 21 April 2015 - 09:40

    IJDA:

    Mooi geschreven weer Mieke! Wij wachten met smart op je thuiskomst, zonder gemengde gevoelens ;-)

  • 21 April 2015 - 12:29

    Leonie:

    Mooi geschreven weer en geniet nog even van je laatste weekjes!!

  • 21 April 2015 - 21:43

    Nicole :

    Hi Mieke! Wat jammer dat je reis er bijna opzit! Ik heb genoten van je bijzondere verhalen en prachtige foto's! Wel gezellig dat je straks weer in Nederland bent!
    Wat fijn om je reis in Sri lanka met vrienden af te sluiten! Veel plezier en geniet er van!
    Liefs x Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 96351

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: