17 935 km en 213 uur openbaar vervoer verder.. - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu 17 935 km en 213 uur openbaar vervoer verder.. - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

17 935 km en 213 uur openbaar vervoer verder..

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

28 November 2014 | Filipijnen, El Nido

17935 kilometer, 191 uur in de trein, 4 dagen te paard, 15 dagen in een Buchanka, 22 uur in de bus en 3 uur op een bamboo boot..

Ik wilde over land naar Azië reizen en dat is gelukt. 17 september stapte ik op de trein in Amsterdam om via Duitsland, Polen en Wit-Rusland naar Rusland te reizen. In Rusland stapte ik voor 4 dagen de trein in naar het prachtige Baikalmeer in Siberie, om vervolgens verder te treinen naar Mongolië. Na een monster rondreis van 3700 kilometer per Buchanka in Mongolië en 4 dagen trekking te paard, bracht een trein op kolen me naar Beijing in China. In China ben ik met de bullittrein (350 km/u), bus, nachttrein, disco nachtbus en bamboo boot afgedaald naar het Zuiden, om uiteindelijk te stranden in Hong Kong. Woensdag 19 november eindigde het hoofdstuk 'overland reizen'. Ik nam een vlucht, wat maakt dat ik dit verslag nu typ vanuit..... de Filipijnen!

Waar ik eerder nog dacht misschien mijn visum voor China te gaan verlengen om meer van China te zien, heb ik dit in een impuls aan de kant geschoven en het eerste aantrekkelijke ticket naar een zonnige bestemming geboekt. Dat is zo heerlijk aan het reizen zonder plannen! Op een gegeven moment regende het al een week in China en werd het steeds kouder. Ik maak deze reis mede in deze periode van het jaar om te kunnen overwinteren, dus waarom zou ik de winter dan bewust opzoeken? Dat had ik immers al genoeg gedaan in het koude Mongolië.

En zoals ik in mijn vorige verslag schreef, China is prachtig qua natuur, maar ook heel apart. Ik ben iemand die het liefst overal even positief en enthousiast over is, maar dat gaat natuurlijk niet eeuwig op. Misschien was China gewoon niet mijn favoriete land om te reizen. Dat besef je dan ineens als je op zo'n super fijne  bestemming als de Filipijnen bent aangekomen. Toch is het zeker een goede ervaring geweest. Ik heb de levendige hoofdstad Beijing gezien, een mooie mix van cultuur en historie. Met schattige straatjes, gekke markten waar schorpioenen levend gefrituurd worden, en natuurlijk de indrukwekkende Chinese muur om de hoek. Ik dacht daarna mijn rust te zoeken in Hangzhou, wat er op de plaatjes uitzag als een mooie plaats met een gigantisch meer in het midden. In werkelijkheid vond ik die rust niet toen het een hectische stad met 6 miljoen inwoners. Dat is dan weer de andere kant van het op de bonnefooi reizen zonder enige research ;-). Het is ook wel bijzonder dat je in China tientallen steden hebt van meer dan 10 miljoen inwoners waar wij Nederlanders in de verste verte nog nooit van gehoord hebben. Komen wij dan met onze 780 000 inwoners in Amsterdam..
Verder heb ik in China de prachtige mount Huangshan (Yellow Mountain) beklommen, het gebied wat de inspiratie was voor de film Avatar. Ook al heeft het me een week (!) spierpijn opgeleverd, mount Huangshan is met stip binnengekomen in mijn top10 mooiste plekken ooit gezien. Ik heb het Westers ogende Shanghai bezocht, maar aangezien ik niet naar Azië kom om Westerse plekken te bezoeken, ben ik deze gigantische stad snel ontvlucht om weer wat natuur op te zoeken in Zuid-China. Helaas stuitte ik toen op een week regen en heb ik op wat mountainbiken in Yangshuo na niet al teveel gedaan. Na een week binnen zitten zonder al teveel reizigers te ontmoeten (dat is toch iets wat het reizen leuk maakt, zeker in China waar het contact met de locals minimaal is) dacht ik.... ik vind het mooi geweest, ik ga iets anders doen! Hong Kong is een goede uitvalsbasis om heel Azië te bereiken en toen ik aantrekkelijke tickets naar de Filipijnen had gevonden was de keuze snel gemaakt.

Hong Kong is een goede afsluiter geweest van mijn hoofdstuk 'over land reizen'. Wat een geweldige stad! Ook al toont het net als Shanghai wat Westers, ik vond de sfeer veel fijner. Een plaats waar Oost en West samen komen, enorme wolkenkrabbers maar ook kleine drukke straatjes met lokale marktjes. Monnikken in oranje kleden gewikkeld, een groep moslima's en een expat op stap met een Chinese nanny. Alles leeft hier met elkaar samen en dat vind ik toch altijd een van de leukste dingen, daarom houd ik ook zo van Amsterdam! Naast de drukke stad heb ik wat omliggende kleine eilandjes met veel groen bezocht, en mijn casino debuut gemaakt in het nabij liggende gokkersstaatje Macau, 'Las Vegas of the East'. Weer eens iets anders ;-)

En nu ben ik in de Filipijnen.. ik had geen betere keuze kunnen maken. Ik was al op het vliegveld verliefd op dit land. De mensen zijn zo enorm beleefd, gastvrij, vrolijk en behulpzaam. Het land is zo vol leven, zowel onder als boven water. Onwijs groene natuur, witte stranden, kristal helder water... Dit was alvast een warm makertje, maar de Filipijnen verdient een eigen verslag, dus de rest bewaar ik voor de volgende keer :-)

Liefs Mieke

• 28 November 2014 - 10:20

IJda:

Wat weer een mooi geschreven verslag! Super!! Geniet nog een tijdje op de Filipijnen. Pas goed op jezelf XXX

• 28 November 2014 - 14:49

Peter&Carla:

Het is weer een mooi verhaal geworden van je belevenissen.
    Nu lekker genieten van de filipijnen met mooi weer!

• 28 November 2014 - 14:59

Ingrid:

Geniet lekker, leuk weer wat van je gelezen te hebben

• 28 November 2014 - 15:02

Tonny:

Lieve Miek,

Wat heerlijk om je 'story' te lezen tussen alle drukte hier door. Mooi geschreven ook. Geniet lekker verder zodat je weer genoeg verhalen hebt voor een volgend verslag.

• 28 November 2014 - 16:24

Annemiek:

toe nou Miek, ga nog even door..............

• 05 December 2014 - 08:59

Elina:

Hoi Mieke,
    Zo bijzonder de Filipijnen! De Filipijnen op zich al maar ook de ontmoeting met familie. Ik hoor net dat je in zwaar weer komt te zitten. Ik zal een kaarsje branden voor alles en iedereen. En ik kan je vertellen dat we rond de kerst ons vijfde kind verwachten. We zullen hem niet meer laten gaan.
    Een fijne tijd verder, veel goeds en liefs van de Moppies