Bericht 5: Eerste week zit er op! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Bericht 5: Eerste week zit er op! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Bericht 5: Eerste week zit er op!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

09 Februari 2009 | Roemenië, Boekarest

Buna lieve mensen,

De eerste stage dagen en het tweede weekend zitten er op! En zijn voor iedereen goed bevallen. Ik heb donderdag dus ook eindelijk al mijn lieve kindjes weer kunnen zien. Het is na 3 dagen moeilijk om te zeggen of er nu werkelijk veel veranderd is. Dat was mijn eerste indruk wel, en aan de binnen en buitenkant van het kindertehuis is er ook wel inderdaad veel verbeterd, maar niet zozeer in het omgaan met de kinderen. Waar ik wel heel blij mee ben is dat de kinderen niet meer zo heftig liggen vastgebonden, er zitten goede nieuwe deuren in de kamers en er zitten daardoor wel kinderen opgesloten, maar dat vind ik altijd nog beter dan dat ze zo vastgebonden lagen en dat iedereen bij hen kon komen. Nu hebben deze aantal kinderen tenminste nog de vrijheid om binnen hun kleine kamertje te bewegen. Kleine vooruitgang dus..

Verder wordt er nog wel veel geschreeuwd en ook het geweld is er nog niet minder op geworden, wat ik tenminste in deze 3 dagen heb gezien. Een klein meisje had zelfs een gigantisch blauw oog, nou ik weet zeker dat als je dat voor elkaar wilt krijgen je een behoorlijke tik moet verkopen. Nog meer goed nieuws is dat Ana, het meisje dat ik vorig jaar heb leren lopen, nog steeds kan lopen! En zelfs beter! Doordat zij nu niet meer vastgebonden ligt. Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom ze haar niet bij de rest van de kinderen in de groep zetten. Dit heb ik namelijk afgelopen vrijdag de hele dag gedaan, en er was niets aan de hand. Toch laten ze haar maar eenzaam in haar kamer zitten, en donderdag werd ook zomaar haar maaltijd weer overgeslagen. De zusters nemen gewoon de tijd en moeite niet om haar eten te geven. Ik was helaas dat moment ergens anders dus bewijs heb ik niet, maar niemand van de anderen heeft gezien dat zij te eten heeft gekregen ook al beweren de zusters van wel. Dit gebeurde vorig jaar ook al regelmatig.

Een ander positief punt is dat de directrice ons nu meer taken geeft, o.a. het organiseren van activiteiten met betrekking tot ontwikkeling. Ze hebben natuurlijk vorig jaar gezien dat wij alleen maar het beste willen voor de kinderen en wij krijgen daar nu ook iets meer vertrouwen in.

Ik heb ondertussen ook met de directrice overlegt wat te doen met het sponsergeld. Daaruit is naar voren gekomen dat ze graag een afwasmachine willen hebben, omdat alle kinderen uit dezelfde bordjes eten en niemand de tijd en moeite neemt om af te wassen. Dit is natuurlijk een goede investering omdat het duurzaam is en niet mee kan worden genomen door een een of ander zustertje! Verder wilden ze graag zwembanden en andere materialen voor het prachtig nieuwe zwembad wat er staat. Ik keek echt mijn ogen uit, vorig jaar was het een kuil in de grond en nu staat er gewoon een compleet nieuw binnen zwembad. Dat is natuurlijk fantastisch, en ik denk dat dit zeker ook wel gunstig is voor met name de lichamelijke ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast willen ze ook graag handdoekrekjes en handdoeken, en blinderingsstickers voor de ramen. Ik wilde zelf graag gordijnen kopen maar dit blijkt geen goed idee te zijn, omdat de kinderen deze er binnen no time weer af zullen trekken.

Nou lieve mensen voorlopig zijn jullie weer even op de hoogte! Ik hoop dat ik snel mijn foto's online kan krijgen. Helaas geen foto's van de kinderen want daar zijn ze ontzettend streng mee, omdat in oktober een Engelse camera ploeg is binnengekomen en beelden van het kindertehuis op tv heeft uitgezonden. Het gevolg hiervan was dat het kindertehuis bijna gesloten moest worden. Misschien dat ik op het einde wat foto's in overleg mag maken.

Tot snel, pa pa !

Liefs Mieke

  • 09 Februari 2009 - 19:00

    San:

    Hai lieverd,

    Mooi verhaal! Fijn dat er wat positieve veranderingen zijn en die zichtbaar zijn.. Als de vrachtwagen komt kan je ze allemaal nog blijer maken :)! Die zusters vind ik trouwens wel nare mensen hoor...zoals ik het zo van vorig jaar en nu hoor!

    Ik zie trouwens ook dat je je kakkerlakken spray al bij de hand hebt :D! Haha...alvast oefenen om ze zondag af te maken!

    We mailen weer

    Liefs en een dikke kus van Jaapie en mij

  • 09 Februari 2009 - 19:24

    Merel Engels:

    Heeej Miek,
    wat leuk om te lezen en super om de foto's te zien! bij de kakkerlakken bijvoorbeeld ik herkende gelijk de grond van de kelder haha heel stom eigenlijk.. ;) ben stiekem wel jarloers hooor dat jij daar weer mag zijn en alles weer zien!:D verloopt alles tot nu toe een beetje goed? wat goed dat er goeie ontwikkelingen zijn bij het kindertehuis in vergelijking met vorig jaar. Ben benieuwd hoe het zwembad er uit is gaan zien! alles goed met Luminita? is ze in het jaartje al veel gegroeid? en zijn er veel nieuwe kindjes bij?

    nou geniet er lekker van
    je hebt nog een paar weekjes te gaan

    Liefs Merel xx

  • 09 Februari 2009 - 19:43

    Tatiana:

    Wauw wat geweldig dat het zwembad af is! Ben heel benieuwd hoe het er allemaal uit.. Hoop dat je binnenkort toch wat foto's van de kinderen mag maken:D

    Succes met de spullen kopen :D

    xxx Tatiana

  • 09 Februari 2009 - 19:44

    Tat:

    uh er moest staan, hoe het er allemaal uit ziet :D

  • 10 Februari 2009 - 10:25

    Regina:

    Hai Mieke!
    Ik kom er nu net pas achter dat jij ook een waarbenjij.nu pagina hebt.. Leuk om te lezen hoor!
    En ik heb gisteren trouwens je brief gehad, superleuk! Ik ga je binnenkort wel ff een lange mail ofzo terugschrijven..
    Nog veel plezier en succes daar!
    Kuss

  • 10 Februari 2009 - 16:53

    Michelle Brand:

    zo mevrouw is weer goed bezig zeg!
    echt heel tof.
    k lees vast binnekort wel hoe het voor de rest gaat,
    succes met alles!

    Liefs,
    Michelle

  • 10 Februari 2009 - 23:10

    Naazmin:

    Heeey mieke

    Wat leuk om weer alles terug te lezen. Vooral de foto's ook. Ik was zo benieuwd hoe alles er uit zou gaan zien. Volgens mijn hebben jullie het nu een stuk luxer daaro. Als ik zie dat jullie een vriezer hebben en volgens mijn een nieuwe koelkast..??
    Ik wordt er zelf helemaal enthousast over. Ik wil ook weer zo graag terug. Nou geniet nog even want volgens mijn heb je niet meer zo lang.En ik hou je site weer bij hoor. Voor nog meer leuke verhalen en foto's..

    Groetjes Naazmin

  • 11 Februari 2009 - 07:08

    Sanne Van Scheten :P:

    Miek!
    ooohhhh ik ben zo benieuwd hoe alles eruit ziet!! kan je niet in overleg met mioara foto's maken van het gebouw en deuren en zwembad enzo zodat de kinderen er niet op staan...
    ik wist het trouwens van die engelse groep ja, dat kwam op bbc ofzo, heb t alleen nooit gezien :(
    haha nu maar kakkerlakken spray gekocht?:P toch wel beter dan dat je je iedere x rot schrikt van zo'n beest:P
    Hee, en wat lekker dat het al 21 graden bij jullie is!! omg ik ben echt jaloers:P haha hier is t aldoor 4 of 5.... pittig magertjes :(
    meid, geniet er van! en ga veel beleven!!
    Liefs mij, xxx

  • 11 Februari 2009 - 16:58

    Elina:

    Hoi Mieke,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Enne we zijn weer erg trots op je.
    Veel liefs van de Moppies uit Keut.

  • 12 Februari 2009 - 15:49

    Evelyn:

    Hallo Mieke

    Bedankt voor je kaart, heel erg leuk.
    We hebben veel waardering wat jullie daar allemaal doen.
    Veel succes

    Groetjes en veel liefs de Lakemannetjes uit Wervershoof.

  • 13 Februari 2009 - 10:47

    Robbin:

    Hey Mieke,
    we wisten natuurlijk dat de vooruitgang niet snel zou gaan met de instellingen daar. Toch goed om te horen dat er kleine stapjes worden ondernomen. Het is dan balen dat de zusters niet hun gedrag verbeteren. En wat te gek dat Ana nog steeds kan lopen, daar kan jij en zij trots op zijn.
    Heel veel succes en doe de groetjes aan de rest!
    Robbin

  • 13 Februari 2009 - 14:21

    Kirsten:

    Hey lieverd

    Wat goed om te horen dat het zwembad eindelijk af is. kunnen ze lekker te zwemmen. Ben ook blij dat mioara aardig is voor jullie. Ze heb eindelijk het licht gezien.

    sucses met alles daar.

    dikke kus aan helena

    xxx kriesten

  • 27 Februari 2009 - 19:16

    Erik Vellenga:

    Hallo Mieke,

    Ik heb verschillende verhalen van je gelezen waarbij mij opvalt het plezier wat je hebt in dit zware werk. Bedankt voor je kaartje en veel succes met je werk.

    wat mij betreft respect voor wat je berijkt hebt voor deze vergeten mensen.

    Gr,

    Erik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 96407

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: