Bericht 6: Tweede week zit er op! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Bericht 6: Tweede week zit er op! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Bericht 6: Tweede week zit er op!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

13 Februari 2009 | Roemenië, Boekarest

Hoi allemaal,

Ik zit hier vandaag alweer precies 2 weken, de tijd gaat zo verschrikkelijk snel! De helft zit er voor mij dus alweer op, ik vind het helemaal een beetje eng klinken... ik wil nog niet naar huis!

De tijd gaat altijd snel als je het naar je zin hebt zeggen ze altijd, en dat is ook zeker zo. Maar we hebben ook al een aantal maal wat minder leuke ervaringen gehad. Zo zijn we afgelopen zaterdag in de taxi aangereden door een dronken politie agent (niet ernstig), waardoor er ruzie ontstond tussen de politie en de taxi chauffeur. Zaten wij daar als onschuldige touristen tussen..
Vorige week is de huishoudpot al bij iemand uit de tas gejat in de supermarkt en ook Ilona is al bijna beroofd in de tram, ze kon gelukkig nog net haar tas wegtrekken terwijl die man al bijna met zijn hand er in zat. Het hoogtepunt was toch wel vanochtend, we waren met z'n 5en op weg naar stage in een overvolle tram. Er stond al de hele weg een zigeunervrouw tegen me aan te duwen, tot ze ineens weg ging en terug kwam met nog 12 vrouwen. Ze gingen allemaal om ons heen staan en duwden hun handen door ons heen om ook een paal vast te houden. Iedereen vond het al vreemd en we hielden allemaal onze tas stevig vast, tot ik handen voelde in mn broekzakken en jaszak, en bij de anderen ook allemaal. We waren al snel bij een halte en al de vrouwen gingen er uit. Een andere Roemeense vrouw zei ineens tegen Ellen; Your mobile, your mobile!
Hadden ze dus gewoon Ellen haar mobiel te pakken gekregen, zonder dat ze iets gemerkt had. Dus wij als een gek die tram uit en achter die vrouwen aan. Best een beetje in paniek natuurlijk, dus wij schreeuwen om die mobiel. Gelukkig wel terug gekregen, inclusief excuses, heel appart. We waren best geschrokken allemaal en toen we overgestapt waren op de volgende tram waren we er helemaal stil van..

Gelukkig zijn niet alle Roemenen zo verkeerd en krijgen we op onze stage ontzettend veel waardering voor het werk wat we doen. Zelfs van de zusters! We worden bedankt voor de hulp die we aanbieden, dat heb ik vorig jaar om precies te zijn nooit gehoord! Al denk ik wel dat de werknemers een behoorlijke speech daarover gehad hebben van de directrice. We hebben al veel leuke en goede dingen kunnen doen. Onder andere alle jongens geschoren met de tondeuse en de meiden geknipt. Dat knapte weer behoorlijk op! Ook lekker voor ze met het warme weer wat er straks aankomt. Verder zijn we iedere dag met verschillende therapiën zoals ze het zelf noemen, één op één activiteiten ondernemen met de kinderen. Ik heb nu al een aantal dagen verschillende kinderen meegenomen in de snoezelkamer die de Nederlandse stagiaires hier 3 jaar geleden hebben gemaakt van sponsorgeld. Omdat veel van de kinderen autistisch zijn komen zij in deze ruimte heerlijk tot rust. Er is ook een soort gymzaaltje waar we kinderen in meenemen. Vooral met de wat kleinere kinderen kan je hier goed aan het werk, fysio oefeningen om hun armen en benen soepeler te maken zodat ze misschien ooit nog kunnen leren lopen. We nemen ook kinderen mee in de speelkamer waarin ze voor zichzelf kunnen spelen of samen met ons tekenen etc. Dit is voor ons als stagiaires een grote vooruitgang ten opzichte van vorig jaar, ook al hebben we toen ook veel zinvolle dingen gedaan, we hebben niet zo zeer activiteiten uitgevoerd met betrekking tot hun ontwikkeling. Aandacht en liefde stond toen vooral centraal. Nu natuurlijk ook, maar er is meer! Omdat we hier zo mee bezig zijn gaan de dagen ook verschrikkelijk snel.

Ook goed nieuws over de vrachtwagen! Hij zou woensdag of donderdag aankomen en ik had nog steeds niets gehoord dus ik was best wel een beetje in spanning, maar ik heb vanochtend een telefoontje gehad dat de vrachtwagen in Roemenië is aangekomen en dat de 5 pallets maandag naar Boekarest worden gebracht. Top dus!

Nou lieve mensen, ik ga genieten van me weekend want na een intense week met allemaal weer nieuwe indrukkingen ben ik daar best wel een beetje aan toe. Nog 15 dagen te gaan, ik ga van elke minuut genieten nu ik nog bij me lieve kindjes kan zijn.

Liefs Mieke

P.s.: Bedankt voor alle leuke en lieve reacties op me weblog. Ik heb helaas niet altijd tijd om jullie persoonlijk te bedanken maar het doet me in ieder geval ontzettend goed! Kan ik als ik thuis ben weer een boek van me weblog laten maken en zo mijn verhalen en reacties voor altijd bewaren.

  • 13 Februari 2009 - 15:15

    Sanne:

    oh mijn god!!
    wat is luminita gegroeid :| en wat een lange haren hahaha!! ik herkende haar bijna niet!
    echt geweldig :D eindelijk me schatje weer gezien:P alleen dan via foto maar maakt niet uit! :D
    super dat de vrachtwagen is aangekomen he!! kun je eindelijk je spulletjes verdelen :)
    en wat leuk dat jullie nu ook de snoezelruimtes mogen gebruiken!!
    miek ga zo door! geniet er van, idd nog maar 2 weken dan is het alweer om:S gaat veel te snel he! en dan te bedenken dat als ik heen ga maar een week in boekarest zit en een week in mamaia.....
    Liefs mij, xxx

  • 13 Februari 2009 - 19:07

    Luuk:

    Je bent weer goed bezig lieverd!

    Tot over 13 dagen dan ben ik ook eindelijk in Bucuresti! ;-)

    X

  • 14 Februari 2009 - 14:44

    Annemiek:

    Leuk om je verhalen weer te volgen Miek. Het enthousiasme straalt er af. Succes met het verdelen van je spullen, want dat is best moeilijk.
    groetjes

  • 15 Februari 2009 - 14:18

    Sanne En Jeepie:

    Hai lieverd,

    Wat mooi weer om te lezen. En heerlijk dat je een beetje waardering krijgt voor alles wat jullie doen daar! De foto's zijn er leuk en lief :)!
    Ben trots op wat je daar allemaal doet! Geniet er lekker van...en ik zie je heel snel alweer

    Liefs Jeepie en Sanne

    PS. Ajax-kakkies was zooo vet! Ik wou dat je erbij was...maar volgend jaar gaan we samen feesten hoor!!

  • 16 Februari 2009 - 20:30

    Anita:

    Echt top wat je doet en wens je heel veel succes daar!
    Ik zie je hopelijk met weer veel ervaring in je rugzak weer veilig op het LB-hof.
    Liefs Anita

  • 17 Februari 2009 - 19:20

    Sanne:

    bijna jarig!!! oeoeoeh

  • 17 Februari 2009 - 20:11

    Willem:

    Hee Mieke :D

    Ook maar eens een kijkje genomen op je site :D
    Klinkt wel heftig allemaal met die nare zigeuners, maar gelukkig vind je het nog wel leuk allemaal :P

    Let goed op jezelf!!
    En ik zie je sneeel weer in Nederland
    Kus 410

  • 18 Februari 2009 - 08:53

    Xandra En Nico :

    Hey Mieke,
    Leuk je reisverslagen te lezen. Geweldig werk wat jullie daar doen! Wij willen jou nog een fijne verjaardag toewensen! Er zijn genoeg kinderen om te zingen. Een hele fijne dag en een knuffel van ons, groet Xandra, Nico en kids.

  • 18 Februari 2009 - 09:50

    Sanne:

    Miek! Gefeliciteerd met je verjaardag!! ik hoop dat je een leuke dag daar hebt, naja dat zal wel niet anders kunnen met de kinderen om je heen:D alleen jammer dat luuk er niet bij is ;)
    Nou meid, geniet er van!! ik zal een biertje op je drinken:D
    Tot gauw!!!
    Liefs, xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 96412

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: