Wat een land! - Reisverslag uit Panadura, Sri Lanka van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Wat een land! - Reisverslag uit Panadura, Sri Lanka van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Wat een land!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

08 Maart 2010 | Sri Lanka, Panadura

Wat een land is dit, ongelofelijk! En daarmee bedoel ik wat een mensen, wat een cultuur, wat een natuur, wat een chaos, wat een verkeer, wat een vreemde gewoontes maar allen zo bijzonder.

Ik zou zo graag willen beschrijven hoe het leven hier is, maar het is een gevoel. Net zoals het in vele situaties kan geen woord, foto of video vertalen hoe het is om hier te leven, dat moet je eerst ervaren. Maar om een beetje een idee te geven van het gedrag van de mensen zal ik wat bijzondere dingen opsommen, de meest opvallende dingen komen vooral voor in het verkeer.

- 4 of 5 mensen op 1 moter of brommer is iets wat ik dagelijks zie
- Bussen die scheef (lees: zo scheef dat ze bijna kantelen) over de weg rijden omdat er teveel mensen in staan
- Overal lopen koeien op de weg, ook op de snelweg
- Er is maar 1 hoofdweg die door Sri Lanka loopt, dat is dus ook gelijk de snelweg. Al het verkeer gaat over deze weg, incl. fietsers. Het verkeer gaat dan ook nooit harder dan 40/50 km per uur, op de snelweg!
- In alle huizen, hotels, gebouwen waar ik ben geweest lopen tientallen salamanders over de muur en het plafond
- Er valt in Sri Lanka werkelijk over alle prijzen te onderhandelen, zelfs de prijs voor een buskaartje.. Daar moet ik wel bij zeggen dat wij (mensen met een witte huid) standaard afgezet worden, de entree voor Sigiriy bijv. is voor de lokale mensen 50 rupee (30 euro cent) en voor toeristen 2875 rupee (18 euro) lekker eerlijk dus!
- Sri Lankanen eten alles met hun handen. Eerst eten de gasten, dan de kinderen, dan de vrouw en als laatste de man. Er wordt nooit met z'n allen aan tafels gegeten.
- Al het afval wordt dagelijks buiten verbrand. Stinkt behoorlijk dus!
- Een grasmaaier met een houten plank op wielen er achter wordt hier als een vervoersmiddel gebruikt.
- De kinderen in de school knielen voor de leraar en raken de voeten aan aan het einde van een lesdag.
- Het meest bijzonder wat ik tot nu toe heb gezien is toch wel een koe die achter op de bagage drager van een brommer was gebonden. Dood of levend dat weet ik niet, maar hoe krijgen ze het voor elkaar, en mooi rijden over de weg.. niemand kijkt er van op!

Dit zijn maar een paar van bijzondere dingen in Sri Lanka. Ook al ben ik er wel aan gewend, het blijft voor mij wel lachwekkend af en toe.

Ik hoop dat ik jullie door middel van mijn weblog en foto's een klein beetje een inzicht kan geven in mijn leven in Sri Lanka.

Tot volgende week!

Liefs Mieke

  • 08 Maart 2010 - 16:42

    Mams:

    Wauw Miek, wat maak je veel mee! Ik vind het superleuk voor je.Ik heb het gevoel dat je al heel lang weg bent. Je hebt al zoveel dingen gedaan. En er zullen ongetwijfeld nog heel veel belevenissen volgen.
    Woensdag weer ff skypen?!
    Love you XX

  • 08 Maart 2010 - 17:29

    Sanne:

    Hahah dit is echt geweldig! Ik zal er vast allemaal ontzettend bizar uitzien. Ik kan er helaas geen echt beeld van zien, maar kan het me wel voorstellen :D Binnenkort maken we ff een skype afspraak!

    Xx Sanne

  • 08 Maart 2010 - 18:39

    Tuut:

    "De kinderen in de school knielen voor de leraar en raken de voeten aan aan het einde van een lesdag."

    HAHAHA dat zouden ze hier ook in moeten voeren :D

    Klinkt vet verder! (Y)

  • 10 Maart 2010 - 16:36

    Martijn:

    Een koe op een brommer, briljant!

    Leuke verhalen Mieke, veel plezier en succes verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 96579

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: