Hostfamily - Reisverslag uit Panadura, Sri Lanka van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Hostfamily - Reisverslag uit Panadura, Sri Lanka van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Hostfamily

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 Maart 2010 | Sri Lanka, Panadura

Wat heb ik toch een geluk dat ik in een gastgezin verblijf! Ik ben er zoveel op vooruit gegaan ten opzichte van mijn eigen kamer in Roemenie. En daarmee bedoel ik niet de luxe dat er voor me gekookt wordt en dat mijn kleren gewassen worden, maar daarmee bedoel ik het van dichtbij leren kennen van de Sri Lankaanse cultuur en tradities. Ik heb het dan wel vrij goed getroffen en ik leef in een rijke familie, maar ik heb al heel wat geleerd. Ik ga vrijwel dagelijks in gesprek met mijn gastvader over van alles en nog wat. Ik weet nu eindelijk hoe het zit met de burgeroorlog en de tamil tijgers, de politieke situatie nu en ik ben aan het leren over Boedhisme, wat ik werkelijk fascinerend vind!!

Wat ik nooit geweten heb, is dat Boedhisme eigenlijk niet echt een 'geloof' is. Het is een manier van denken, een manier van leven. Ze geloven niet in een God, en je hoeft niet verplicht de tempel op te zoeken of te bidden o.i.d., dat bevalt me heel goed! Boedhisten hebben een aantal regels waar ze naar leven, als je je daar aan houdt komt het er op neer dat je gewoon een goed mens bent die geen kwade dingen doet, die positief denkt en die niet klaagt.(Ik was dus altijd al een Boedhist ;-)) Vandaar dat alle mensen zo'n relaxed motto hebben, geen stress hebben en zich nergens druk over maken, ik vroeg me al af hoe dat toch kan in Azie. Ik kan niet wachten tot het Boedhisme zich verder uitbreid in Europa...
I Love de Sri Lankaanse mentaliteit: Less stress, more success..

Vorige week schreef ik over mijn angst voor het tropisch regenwoud, ik heb het overleefd hoor! Het was alles behalve eng, ondanks dat ik een van de giftigste slangen ter wereld op 1 meter afstand heb gespot. Er was geen tourist te bekennen, de ongerepte natuur en alleen het geluid van water en insecten, het was werkelijk fascinerend! En zo rustgevend! Ik ben heel blij dat ik daar geweest ben, en ik heb mijn grenzen (angsten) weer een beetje verlegd. De mensen thuis gaan me niet meer herkennen zeg, Mieke die haar angsten voor insecten en de zee heeft overleefd.. woow!

Ik heb het trouwens ook eindelijk voor elkaar gekregen om foto's te plaatsen! Kunnen jullie eindelijk een beeld krijgen bij mijn verhalen. Ze staan onder mijn bericht en in mijn foto album.

Tot snel!

Liefs

  • 17 Maart 2010 - 11:22

    Lieke:

    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat je zoveel leert bij je gastgezin, echt heel mooi.
    Veel plezier nog met de kids! Groetjes, Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 17 Maart 2010 - 11:53

    Monique Klabbers:

    Heey Miek,

    Ik ging even op internet opzoek of je dit keer je reis weer zo goed ging bijhouden, en ja hoor wat weer een prachtige verhalen. Het is alsof ik het zelf meemaak zo leuk dat je het schrijf.
    Respect voor wat je allemaal doet.. Heel veel plezier nog.

    dikke zoen van monique

  • 17 Maart 2010 - 13:58

    Daddy:

    Hoi Miem,

    Ik verheug me er nu al op dat als je weer terug bent, eens rustig samen gezellig buiten te zitten
    zonder dat je voor iedere wesp wegrent.
    Ik ga je weer spreken.

    Groeten Sjaak

  • 17 Maart 2010 - 15:11

    Sanne:

    He Boedhist ;)

    Haha ik ben op dit moment duidelijk geen Boedhist. Stressen ben ik op dit moment erg goed in!
    Wel goed om te lezen dat je het zo goed daar hebt! En wat leuk om met je gastvader in gesprek te kunnen gaan. Je wilde daar ook echt meer te weten van komen! Dat lukt dus al goed!

    Leuke foto's ook :)
    Kijk weer uit naar je nieuwe verhaal!

    Liefs Sanne
    Ps. Vandaag heb ik de eerste echt lente zon gezien...Heerlijk!

  • 18 Maart 2010 - 13:36

    Sjaan:

    hoi lieve miek,

    Geweldig om te horen dat je helemaal opgaat in de cultuur en the way of life ;) voor mij is net zoals bij san 1 grote stressboel. Het lukt me gewoon niet om te leren voor mn tentamens... word er helemaal gek van :P maar het komt vast wel weer goed;) Knap dat je je angst overwonnen hebt :D

    Heeel veel liefs en een dikke kus

    Sjaan

    p.s. ook van neill natuurlijk ;)

  • 18 Maart 2010 - 18:29

    Frank:

    Goed bezig MIEKE !
    leuke verhalen en mooie foto's !
    XX

  • 19 Maart 2010 - 13:16

    Bas En Renske:

    Hee Miek!
    Het ziet er inderdaad fantastisch uit! Goed om te horen dat je zo´n fantastische tijd hebt!
    Hier in Zuid Afrika zijn we net begonnen met werken op de school, heel bizar om die verhalen van al die jongens en meisjes.
    Onze reisverslagen staan op: bas-en-renske-in-capetown.reismee.nl

    Kus!

  • 20 Maart 2010 - 21:29

    Tonny:

    Eindelijk weer eens je reisverslagen bijgelezen. Mooie ervaring meid. Leuk foto's ook. Ga zo door!

    Dikke kus van Tonny.

  • 22 Maart 2010 - 19:34

    Rene En Irma:

    Hoi Mieke,
    Wat kan je het allemaal mooi beschrijven.Leuk dat je het zo naar je zin heb, en dat het een goede keuze is geweest.
    Geniet ervan en nog bedankt voor je kaartje.

    Lieve groet Rene en Irma xx

  • 24 Maart 2010 - 09:55

    Kirsten:

    heeey,

    wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. ga zo door !!!!!!!

    x kirsten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 96568

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: