Bericht 14 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Bericht 14 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Bericht 14

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

03 Juni 2008 | Roemenië, Boekarest

Zo langzamerhand begin ik te merken aan de zusters op onze stage dat ze een beetje jaloers beginnen te worden op onze positie in het kindertehuis. De kinderen voelen natuurlijk bijzonder goed aan wie het goede met hun voor heeft en wie niet, met als gevolg dat de kinderen bijna alleen nog maar naar ons toe trekken, en ook bijna alleen nog maar naar ons luisteren. Ik zie en voel dat de zusters dit niet kunnen hebben, maar op deze manier worden zij wel min of meer verplicht om tegen ons wat aardiger te doen. Wat natuurlijk acteerwerk is, want ze vinden ons alles behalve aardig, we gaan dwars tegen hun visie en gewoontes in. Ik was vandaag met wat kinderen aan het spelen in de speeltuin, het plezier straalde van hun gezichtjes af en vrijwel meteen probeerde een zuster daar tussen te komen door poeslief tegen Georghana te gaan doen. Zij negeerde dit totaal en verschuilde zich achter mij. Dit gaf een mooi gevoel, misschien is er bij haar nu een klein lichtje gaan branden dat ik hier toch wel goed werk doe.

Elyse was vandaag op bezoek op onze stage om te kijken hoe het is. Ze had natuurlijk al wel wat ‘heftige’ verhalen van ons gehoord, maar vandaag was alles behalve heftig. Het was een geweldige dag! ’s Ochtends dat we binnen kwamen zaten alle kinderen van de jongens en meidenafdeling beneden verzameld en kwam er een schoolklas op bezoek met tassen vol spullen. Aan bijna ieder kind werd wel een zak met speelgoed, kleding of eten uitgedeeld. Niet slim natuurlijk, want dit werd een complete chaos, maar wel ontzettend leuk. Alleen jammer dat hier dan weer niks mee gedaan wordt, alle spullen werden meteen ingepakt en opgeslagen in een magazijn, die vol staat met kleding en speelgoed, maar waar gewoon simpelweg niets mee gedaan wordt! Toen we later buiten kwamen stond er ineens een grote trampoline in de speeltuin waar alle kinderen om heen stonden. Om de beurt mochten ze met een vrijwilliger van een Amerikaanse foundation op de trampoline. Ze hadden de tijd van hun leven natuurlijk.

In de tijd dat we hier stage lopen binnen het kindertehuis is er al aardig wat veranderd. Niet qua zorg voor de kinderen, maar er wordt wel meer aan gedaan. De buitenkant van het hele tehuis is opgeknapt, geschilderd, nieuwe raamposten, er is een dakgeplaatst op het zwembad, er zijn nieuwe mooie banken in de wachtruimtes geplaatst etc. Hier hebben de kinderen misschien wel niet heel veel aan, daarom snap ik ook niet dat het geld hier in gestoken wordt, maar het ziet er allemaal wel beter uit. En de kasten in de kamers van de kinderen vallen uit elkaar van ellende, spijkers steken uit, maar dat blijkt hier niet uit te maken want dat is toch niet zichtbaar voor de mensen van buitenaf. Toch ben ik blij dat we in ieder geval bij deze veranderingen aanwezig zijn geweest, het is toch weer een stapje in de goede richting. Alles van buiten ziet er nu goed genoeg uit dus het geld mag in de kinderen gestoken gaan worden ;-) (hoelang zal het duren voordat ik ze dat heb wijs gemaakt...)

Vorige week ben ik een dagje mee geweest naar Robbin zijn stage, Estuaor. Estuaor is een dagactiviteitencentrum voor volwassen mensen met psychische problemen. Het is niet dat mij dit werk echt trekt, maar ik was toch benieuwd hoe het was. Een ook wel leuk wat gezeldschap voor Robbin, hij loopt hier namelijk helemaal alleen stage (respect!). Ik heb hier 's ochtends ge-ping-pongt met wat clienten en 's middags film gekeken. Aankomende donderdag ga ik een dag met Naazmin en Wendy mee naar hun stage bij Obregia. Obregia is het grootste psychiatrische ziekenhuis in Boekarest. Ze lopen daar stage bij de kinderafdeling en de mannenafdeling, als ik er ben zijn we op de mannenafdeling. Morgen ga ik op m'n eigen stage een keer 's avonds werken, om te kijken hoe het er dan aan toe gaat. Ik ben benieuwd...

Ons weekend bij de zwarte zee was ook genieten!! Lekker tot rust gekomen, beetje op het strand gelegen en veel geslapen. Niet verkeerd voor een keertje! En voor de mensen die er aan twijfelden, de zwarte zee is niet de zee waar je op kan drijven... (deze vraag heb ik wel 100x gehad)

Nou lieve mensen tot snel... nog 18 daagjes en dan zit ik alweer in het 'schitterende' holland.

Liefs Mieke

  • 04 Juni 2008 - 09:29

    Sjaak:

    Hoi Miem,

    Lekker dat je zo'n fijne dag op je stage hebt gehad. En laten we inderdaad hopen dat de zusters nog iets van jullie goede werk gaan aannemen. Leuk dat je ook nog wat indrukken opdoet bij de andere stages. Nou meid, ga nog even door met je goede werk.
    Tot over 17 dagen.

    XXXdaddyXXX

    PS. wat was je ver in zee.

  • 04 Juni 2008 - 18:45

    Tonny:

    Net even je mams aan de telefoon gehad en gehoord van je avonturen daar. Nog even en dan weer naar huis. Gezellige dagen nog Miek. Dikke kus van Tonny en de apies.

  • 05 Juni 2008 - 11:29

    Ankk:

    Miempiee,
    Hoop indd dat er een lichie gaat branden bij ze..!! Succes nog ffies.. en je bent egt super goed bezig.. maar dat zal je wel van iedereen horen...

    XXX Ankiejj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 96548

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: