Happy new year! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Happy new year! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Happy new year!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

19 April 2010 | Sri Lanka, Kandy

Lieve mensen,

Sorry sorry bijna 2 weken niet geschreven. Schandalig.. maar ik heb weinig tijd helaas! De laatste 2 weken erg druk geweest met het wennen op mijn nieuwe werkplek, het vieren van Sri Lankan new year en 2 geweldige weekendtripjes.

Vandaag ben ik alweer 2 maanden van huis, de tijd gaat nog steeds gigantisch hard. De eerste dagen in Kandy was het best wel even wennen. Het was een grote omschakeling van een omgeving met vele andere vrijwilligers om me heen naar een plek waar ik hele dagen alleen ben. Ik heb erg getwijfeld of dit wel is wat ik wil, en ik heb er aan gedacht om terug te gaan naar Panadura. Maar gelukkig ben ik er overheen gekomen en ben ik er aan gewend geraakt om alleen te zijn. Ik overleef het wel hier!
Het weeshuis waar ik werk valt helaas wel een beetje tegen. Ik had verwacht dat ik best veel kon doen, maar dat is niet het geval. Ik mag alleen op de kinderen letten en helpen met eten geven. Natuurlijk is dat gerust wel goed, maar het geeft me niet de voldoening die ik op mijn vorige project had. Ik heb veel geld betaald om dit vrijwilligerswerk te kunnen doen en om een goede tijd te hebben, en ik wil een compleet goede trip en niet een half goede trip. Daarom heb ik de organisatie gevraagd of ik er iets anders naast mag gaan doen. Er is een optie voor me; Engelse les geven aan Boeddhistische Monniken in een tempel. Daar hoop ik vandaag of morgen meer over te horen!! Dat lijkt me een hele bijzondere ervaring! Dit zal ik dan 's ochtends gaan doen, en 's middags evengoed 2 of 3 uur in het weeshuis.

In de afgelopen 4 weken heb ik weer zo ontzettend veel gezien van de natuur en cultuur in Sri Lanka.
Ik ben onder andere aanwezig geweest bij een begrafenis van een kindje in het Tsunami Kamp, die vermoord was door zijn moeder uit wanhoop door armoede. Ontzettend heftig, een grote media happening. Maar ik vond het toch bijzonder dat ik daar als buitenlander bij kon zijn. Ik voel me best dicht bij de mensen, en zo dichtbij zou je als 'gewone' toerist nooit komen.
Wat ik ook een bijzondere ervaring vond, was mijn bezoek aan 'Dutch Town' Galle. Hier waren de Nederlanders voornamelijk gevestigd in de tijd dat Sri Lanka een Nederlandse kolonie was. De Nederlanders hebben toen een gigantisch fort om de stad heen gebouwd, die een deel van de stad beschermd heeft tijdens de tsunami. Ik verbleef in een hotel binnen het fort, en ik kreeg korting op de kamer omdat ik een Nederlandse was. De eigenaresse van het hotel was me namelijk zo dankbaar; "Wij hebben haar beschermd tijdens Tsunami". Iedere dag bidt ze voor de Nederlanders. Ook al heb ik hier natuurlijk niks mee te maken, het gaf me wel een warm en trots gevoel!

Afgelopen week heb ik Sri Lankan New year gevierd met mijn gastgezin en familie, en met projects abroad (organisatie). Bijzonder, nieuwjaar midden in april. Ik heb het complete verhaal hier achter niet echt begrepen, maar het lijkt een beetje op kerstmis. Dus ik vond het wel gezellig!

Verder heb ik 2 mooie weekendtrips gemaakt; naar 'World's end' en Trincomalee. World's End is een beroemde wandeling door een national park. Het was absoluut fantastisch, zo verschrikkelijk mooi. Het leek net of ik dwars door de film The Lion King liep, door valeien, bossen, heuvels, watervallen. En op 2 punten had je het mooiste uitzicht dat ik ooit gezien heb; World's End.
Zelfs mijn video en foto's laten nog niet voor de helft zien hoe mooi het was. Ik hoop dat deze herinnering voor altijd blijft!
Trincomalee is een plaats in het Noord-Oosten van het land. Hier heeft de oorlog met de Tamil Tijgers tot vorig jaar hevig gewoedt, en deze plaats was ook nog eens het heftigst getroffen door Tsunami. Best heftig maar ook heel interessant om te bezoeken. De ontwikkeling loopt hier ver achter in vergelijking met de rest van Sri Lanka. (Ik vind in het algemeen dat Sri Lanka een vrij goed ontwikkelt land is) Er is nog veel te zien van de tsunami schade. Ongelofelijk eigenlijk, dat het nog steeds niet opgeruimd is na 5,5 jaar. De mensen waren wel heel erg blij met ons als toeristen, ze moeten het toch van ons hebben om alles weer een beetje op te bouwen. Daarom hadden Martina en ik besloten om onszelf (en het hotel dus) te trakteren op een luxe overnachting in een resort. 20 euro maar liefst ( ;-) )... all inclusive nacht in een luxe resort. Wij blij, zij blij!

Over 3 weken moet ik Sri Lanka helaas al weer verlaten.. Maar dan staat het India avontuur op me te wachten, waar ik ook erg naar uit kijk! Ik vond het een tijdje best wel spannend om daar alleen heen te gaan, maar nu ik meer op mezelf ben en meer op mezelf reis durf ik het helemaal aan!

Tot snel lieve mensen!

Liefs Mieke

(Fotos komen nog)

  • 19 April 2010 - 14:55

    Elina:

    Happy new year for you to.

  • 19 April 2010 - 16:30

    Sanne:

    Hai Miek!

    Ik zat al vol spanning te wachten op je verhaal! Ik ben blij dat je toch een beetje gewend bent geraakt aan het alleen zijn :)! Wel balen dat het toch een beetje tegenvalt waar je nu aan het werk bent. Ik had het er gister nog met je vrienden uit het Zuiden over. Ik nog tegen ze dat je nu echt je wens in vervulling aan het brengen bent. Gelukkig kan je er misschien nog naast werken. Lijkt mij ook een hele gave ervaring om zoiets aparts les te gaan geven. Is toch weer een ander soort cultuur wat je mee maakt.

    Je tripjes klinken weer erg gaaf! Ben benieuwd naar je mooie foto's! Bizar dat het in dat gebied waar je geweest bent nog zo'n zooi is. Maar je hebt weer iets heel moois gedaan!
    Ik ga je binnenkort ff mailen, heb veel te vertellen!

    Geniet van je laatste 3 weekjes vrijwilligerswerk. En daarna genieten van al het moois om je heen!

    Kus Sanne

  • 20 April 2010 - 11:59

    Lieke:

    Wat maak jij veel bijzondere dingen mee, best heftig maar ook erg mooi. Jammer dat het weeshuis tegen valt, gelukkig kan je ook nog gaan lesgeven, ben heel benieuwd hoe dat is!
    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 21 April 2010 - 10:37

    Heleen & Michelle:

    Natuurlijk mag U een Nederlandse introducee meenemen.
    Het is inderdaad zo, als men zich heeft geregistreerd, de uitnodiging(en) gestuurd wordt.

    Met vriendelijke groet,
    Consulaire Afdeling
    Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden
    25, Torrington Avenue
    Colombo 7, Sri Lanka

    Heey!

    Wij verblijven in Mrs Marie Barbera Guesthouse nogiets in Bambalapiyia. Misschien ook maar even contact mee opnemen? De volgende dag, 1 mei, gaat Michelle haar vrien ophalen van het vliegveld en bezoeken we van te voren nog het Dutch Period Museum in Pettah. Ik blijf die avond ook nog daar slapen en haal dan 2 mei mijn ouders en vriend van het vliegveld op. Weet niet of jij verder nog plannen had voor dat weekend maar je kan met ons mee naar het Dutch Period Museum.

    Laat het maar weten!

    Groetjes Heleen

  • 22 April 2010 - 11:53

    Marieke:

    Miek! Echt als ik al je verhalen zo lees gewoon echt heavy wat een indrukken allemaal zeg!!! Je hebt zo'n groot hart en je probeert er echt alles eruit te halen wat er uit te halen valt!!!! Ik vind je echt bijzonder!!!!! Kortom in 1 woord: UNIEK!!! Zet hem nog even op!!!! En je volgend avontuur is alweer in zicht WAUW en dat helemaal alleen!!!
    Als je terug bent gaan we gauw meeten ik kan niet wachten!!!!!!
    Kusss Mariek!

  • 25 April 2010 - 08:38

    Carlinda:

    Hoi Mieke,

    Als ik je verhalen lees, kan ik me door de manier waarop je schrijft daar heel goed een beeld bij vormen. Daar geniet ik van. Wel minder dan jij natuurlijk omdat jij er middenin zit.
    Nog veel succes met de monniken.

    groetjes,
    Carlinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 96581

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: