Bericht 8: week 3+koninginnedag - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Bericht 8: week 3+koninginnedag - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Bericht 8: week 3+koninginnedag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

03 Mei 2008 | Roemenië, Boekarest

Buna lieve mensen.. (begin al een aardig woordje Roemeens te spreken :) )

Het is al weer zaterdag! Ik heb al een week niets van me laten horen maar de tijd gaat zo hard hier, ik heb het niet eens door!

Afgelopen zaterdag was Beau jarig, en hadden we een ‘suprisefeestje’ voor haar. We zouden met z’n allen naar Bucuresti Mall gaan (mega winkelcentrum), maar Nanda en Kirsten bleven stiekem thuis om alles te versieren en een taart te maken. De rest is wel naar het winkelcentrum gegaan een daar hebben we de hele middag rondgelopen. Niet echt lekker goedkoop shoppen wat we hadden verwacht, want het waren dezelfde winkels en dezelfde prijzen als in Nederland zo ongeveer. Toen we terug kwamen stond alles klaar in de kelder en hebben we lekker glaasje champagne gedronken.

’S Avonds uit eten voor 3euro, en daarna naar huis om ons voor te bereiden op de avond. Dat we thuis waren wisten we niet wat we meemaakten. Het was paasavond hier (Orthodox pasen), en iedereen komt dan naar de kerk (maar dan ook letterlijk iedereen). Aangezien wij naast een kerk wonen stond binnen no-time de hele straat vol, met niet overdreven, duizenden mensen. Wij hadden vanaf ons dak mooi uitzicht. Alle mensen hadden kaarsjes en fakkels en op een gegeven moment kwam er ontzettend veel vuurwerk. Het blijkt dus ook een van de grootste feesten van het jaar te zijn hier in Roemenie. Voor ons een hele happening. Toen we uitgingen moesten we ons ook echt door de menigte drukken om de straat op te komen. ’S Avond uitgeweest naar een hele dure chique club, wat voor ons even te hip was, dus we waren binnen 10 minuten weer vertrokken, op naar de volgende club. Hele gezellige avond gehad, maar omdat het Pasen was reden er bijna geen taxi’s en de taxi’s die wel reden wilden ons niet naar huis brengen. Voor we allemaal thuis waren was het 7uur. Zondag lekker niksen, kamertje schoonmaken, wassie doen, filmpie gekeken en vroeg weer slapen.

Maandag en dinsdag hebben we heel hard gewerkt om in ieder geval de hele ruimte op de stage blauw te kunnen schilderen, want alleen de helft was nog gedaan en dat zag er natuurlijk ook niet netjes uit. Ondertussen is alles gedaan en kunnen we beginnen met tekenen, en daarna de plaatjes inkleuren. Het wordt heel erg mooi en we krijgen veel positieve reacties van de kinderen, die we af en toe een beetje mee laten helpen. Dat vinden ze natuurlijk geweldig, want er wordt nooit iets creatiefs met hen gedaan.

Het werken met Ana is ook ontzettend leuk. Iedere keer als ik haar kamer binnen kom lijkt het wel of ze me herkent, en begint ze te lachen. Dat geeft zo’n speciaal en zo’n mooi gevoel, want de eerste dagen heb ik haar alleen maar naar beneden zien kijken en keek ze niemand in de ogen aan. Ik maak haar nu iedere dag los om een stukje met haar te lopen. Af en toe lijkt het of haar balans al wat beter wordt met lopen. Ik ben benieuwd hoe dat over 8 weken is!
Onder het kopje filmpjes heb ik een filmpje gezet waarop ik met Ana aan het werk ben. Dinsdag ben ik er ook bij gaan zitten toen de hele groep moest eten. Dit zijn de kinderen die kunnen lopen en dus in een eetzaaltje te eten krijgen. Ik wist niet wat ik zag. Het eten wordt voor de kinderen neergezet, wel met een lepel (valt me nog mee), en voor de rest moeten ze maar zien hoe ze het op eten. Nou redden de meeste kinderen dat prima, maar er zijn ook wat kleintjes die daar moeite mee hebben. Er is ook een meisje waarvan haar handen op haar rug zijn vastgebonden omdat ze anders zichzelf en anderen verwond, en zij moest dus ook maar uitzoeken hoe ze haar eten naar binnen krijgt. Ik heb haar daar mee geholpen.

Woensdag, koninginnedag. ’S Ochtends stage voor de meeste, anderen hadden vrij genomen. ’S Middags gingen we naar een karaoke bar, daar wat gedronken. Toen naar een cocktailbar, weer wat gedronken, naar de pizzeria gegeten en weer terug naar de karaokebar. Er was alleen geen karaoke-avond. Dus maar terug naar huis. ’S Avonds gingen de meeste nog uit maar ik bleef thuis omdat ik al 2 dagen last van ooronsteking heb. We hadden natuurlijk wel allemaal oranje kleding aan en daar kregen we veel reacties op op straat, wel grappig natuurlijk. Maar het is niet voor herhaling vatbaar Koninginnedag in Boekarest, geef mij maar Amsterdam...

Tot snel! La revedere –xx-
Liefs Mieke

  • 03 Mei 2008 - 15:19

    Elina:

    Hoi Mieke,
    Jullie maken een boel mee. Fijn dat jullie ook de ontspanning zoeken. Bedankt voor je kaartje. Erg leuk.We vinden het moeilijk om in het kort een reactie te geven. Daarom "bravo".
    Groeten van de Moppies uit Keut.

  • 03 Mei 2008 - 17:59

    Evelyn:

    Hallo Mieke,
    Bedankt voor je kaart, dat vonden we erg leuk.
    Ontzettend goed wat jullie daar doen, ik kan wel voorstellen dat je erg aan die kinderen gaat hechten vooral als je ziet dat ze genieten.
    We wensen je veel succes,

    Groeten van de lakemannen uit Wervershoof.

  • 03 Mei 2008 - 19:29

    Nico En Xandra:

    Hoi Mieke,
    Ik zie dat de hele familie je kennelijk een berichtje stuurt....komt inderdaad door je kaartje....Leuk hoor. Daardoor dacht ik ook eens even kijken op je weblog. We hebben begrepen dat je een hele ervaring aan het op doen bent. Lijkt me allemaal heel indrukwekkend. Erg leuk hoor....zo'n ondernemende Lakeman...Zet m op......groet...Nico en de rest

  • 04 Mei 2008 - 17:24

    Randy:

    hey miek leuk om tezien dat jullie je ook nog kunne vermaken met alles wat je ziet spreek je nog wel een keer he

    gr Randy

  • 06 Mei 2008 - 18:54

    Jan Sijben:

    Leve Koningin Mieke.
    Groet,
    Jan

  • 06 Mei 2008 - 19:20

    Michiel En Siem:

    Hi Mieke, bedankt voor je kaartje. Heel leuk. Aan de foto;s te zien is de situatie heel anders dan in Nederland. Maar aan je gezicht te zien en uit wat je schrijft maak ik op dat het goed met je gaat en dat je er ook van geniet. Naast dat het natuurlijk een hele ervaring is, vinden we het ook heel goed wat je doet.

    Groeten uit het verre Amsterdam,
    Siem en Michiel

  • 08 Mei 2008 - 09:21

    Anke:

    Netjes hoor miem, zo'n meisie weer leren lopen!! Echt top wat je daar allemaal doet.. maja dat zal je van iedereen wel horen;)...

    Liefs Enk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 96555

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: