Bericht 12 ! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu Bericht 12 ! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Mieke Lakeman - WaarBenJij.nu

Bericht 12 !

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

22 Mei 2008 | Roemenië, Boekarest

In de 18 jaar dat ik in Nederland leef heb ik nog nooit zoveel geweld gezien als in de 6 weken dat ik nu hier ziet. Het lijkt wel met de week erger te worden, terwijl ik iedere keer weer voor mezelf beden: “erger als dit zou het toch niet kunnen?” Afgelopen maandagochtend trof ik een kind bont en blauw in een hoekje van een kamer aan, waarschijnlijk dat weekend behoorlijk toegetakeld. Dit vindt voornamelijk plaats op de jongensafdeling waar we sinds 2 weken ook wat meer aan het werk zijn. De zusters hier zijn zo wanhopig, omdat ze de jongens totaal niet aankunnen, zowel fysiek als mentaal. Het hoogtepunt deze week was 3 jongens die in opdracht van de zusters een jongen dat op de grond lag schopten, en de zuster deed zelf ook nog vrolijk mee.. Ik wilde de jongen beschermen en het geweld hield ook pas op toen de jongen zich op gaf. Ik was ontzettend boos en verdrietig tegelijk maar er is hier gewoon niemand die hier ook maar iets van je aan neemt. En dat doet pijn, mijn ‘hoofddoel’ voor deze stage was de visie uit de zorg in Nederland hier op de begeleiding overbrengen. Als ik dit echt wil verwezenlijken ben ik denk ik een jaar of 10 verder..

Het lijkt op deze manier net of ik hier alleen maar negatieve dingen meemaak, maar dat is natuurlijk niet zo. Integendeel! Ik maak ook iedere dag hele mooie momenten mee. Het is alleen zo dat die ingrijpende gebeurtenissen het meeste indruk maken, en ik wil er nu eenmaal niet om heen draaien hoor de toestand hier is. Het is hard, maar ik wil het met mijn verhalen niet mooier later lijken dan dat het is, want het is de realiteit. In het kindertehuis is het wel zo dat alles mooier wordt gemaakt dan dat het is, vooral voor de mensen van buitenaf. Op dit moment wordt de buitenkant van het hele gebouw opgeknapt, en binnen zijn er laatst mooie nieuwe banken geplaatst voor bezoekers. Dit geld zou 1000 maal beter kunnen worden besteed in de kinderen..

Afgelopen weekend hebben we het schoolreisje van de stage van Beau, Merel en Elyse gehad. Zondagochtend 7 uur zaten we in de bus richting een dorpje in het midden van Roemenie, zo’n 3 uur rijden. Het was er prachtig, veel bergen, veel groen en vooral; veel frisse lucht! Dat hadden we als sinds weken niet gehad. In Boekarest is het zelfs zo erg dat de lucht bijna nooit helemaal helder is, zo vervuild dat het is. Ik heb nooit het idee dat als ik naar buiten loop vanuit onze warme kamer dat ik even lekker frisse lucht in adem. We zijn met een skilift de bergen in gegaan, en we hebben daar gewoon in de sneeuw gelopen! Terwijl het in Boekarest ruim 30 graden was, onder aan de bergen ook rond de 25 graden, stonden we een paar honderd meter omhoog in de sneeuw! Helaas werd het plezier gauw verpest door regen en onweer. En geloof me, onweer is geen pretje in een skilift tussen de bergen.. Verder hebben we de hele middag in de bus gewacht op de kinderen die nog naar watervallen waren gegaan, en daarna nog langs een soort kasteel geweest. Het was een mooie maar slopende dag, ’s ochtends half 6 de deur uit, ’s avonds half 11 thuis.

Ondanks het geweld wat ik deze week tezien heb gekregen hebben we een goede stageweek achter de rug. Op de jongensafdeling hebben we alle koppies geschoren met de tondeuse, de meiden hebben we lekker verwend door hun nageltjes te lakken. Verder bestaat de dagelijkse indeling nog steeds uit het begroeten van de kinderen met een knuffel en wat aandacht, meestal wat spelen of een wandeling, en daarna het geven van eten. Het klinkt wat weinig, maar we zijn toch iedere dag van 9 tot 1 bezig. Na 1 uur gaan we dan verder met het schilderwerk. Onze eerste ‘schilderproject’ is nu zo goed als klaar. Het is heel mooi geworden. Komende weken gaan we nog wat kleine kamertjes opknappen.

Morgen (vrijdag 23 mei) vertrekken we met z’n allen een weekendje naar Sibiu, om daar Nanda te bezoeken. Sibiu schijnt een hele mooie stad te zijn, wat ik er van gehoord heb. Volgend weekend gaan we dan ook nog naar de Zwarte Zee, zo zien we nog eens wat van Roemenie! Ik vind het ook wel wat leuk om meer van het land te zien, en als je er toch 10 weken bent; waarom niet ?! Dan hebben we nog maar 2 weekenden hier in Boekarest, en dan is het helaas al tijd om naar huis te gaan. Ik kan er nog steeds niet over uit dat de tijd zo snel gaat!

Ik wil trouwens ook nog iedereen bedanken voor de kaartjes, dat is zo leuk! Ze hangen allemaal aan mijn muur.

Tot snel, liefs Mieke xxx

  • 22 Mei 2008 - 20:25

    Karina:

    Leuk om het weer te lezen!
    echt erg man dat schoppen, je staat er dan volgends mijn echt nutteloos bij!
    De muur is mooi geworden met de bloemetjes! hahah
    Ook leuk dat je nu op de jongensafdeling zit!
    Heb je een beetje variatie ;)
    Ook mooie foto's van de bergen..
    ik wist niet dat Boekarest zo mooi was! hahah
    Jaa nu zie je echt wat je met het geld doe en dat het goed besteed word! leuk om, te zien lijkt mijn dat..
    ook een goed idee over die nieuwe stage plek!
    opzich wel goed dat het zo snel gaat voor je gevoel, dan weten wij tenminste dat je het daar erg goed naar je zin hebt!
    Nou Miek,, veel plezier dit weekend!
    en maak er nog even een mooi tijdje van,, want voor je het weet is het alweer over!
    Spreek je snel weer :D
    Doegh (K)

  • 25 Mei 2008 - 18:58

    Tonny:

    He Miek, leuk om weer wat van je te lezen. Afschuwelijk die agressie naar de kinderen toe. Je zou er zelf agressief van worden, maar dan naar die verzorgsters toe natuurlijk. Verwen jij die kinderen maar lekker zolang je dat kan. Veel meer kun je niet doen maar dat lijkt me wel frustrerend. Het zal niet mee vallen om dit allemaal straks weer achter je te laten met in je achterhoofd de wetenschap wat er daar allemaal gebeurd. Maar hier zal iedereen weer blij zijn als je er weer bent. Dikke kus van Tonny en de apies.

  • 28 Mei 2008 - 10:36

    IJda:

    Heey Miek,

    Toch nog gelukt met de pakketten (gelukkig, een pak van m'n hart)!
    Wat is het leuk geworden zeg, het schilderwerk. Jullie zijn goed bezig.
    Nog ruim 3 weken meid. Ik ben al aan het aftellen. Succes met alles nog de laatste weken. Maak er een onvergetelijk weekend van bij de zwarte zee en ik spreek je snel weer.

    XXX Mams XXX

  • 28 Mei 2008 - 17:17

    Truida:

    Hoi Miem
    mis je me al een beetje?
    je foto staat bij mijn bed. mooie foto van die bedelaar zonder benen.
    ik ben nu bij je moeder en we doen samen effies dit berichtje sturen.
    doei zoen van Truida

  • 03 Juni 2008 - 18:40

    Liam:

    Heel leuk je heb zo veel gescheren echt zo veel dat ik uren over doe om te lezen kan je er een boek van maken dan lees ik wel als hij word gedrukt maar je oto's vande bergen zijn wle heel mooi hoor en die wand is ook heel mooi geworden.

    Nou nog ffies dan zie ik je vast wel weer.

    Groetjes Liam

    P.s
    Wendy is geslaag voor school en is aan genomen bij Leekerweide in de flex pool dus die kom ik vast nog wel tegen, maar dan weet je hoe het met haar gaat, Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Na 3 keer vrijwilligerswerk te hebben gedaan in Roemenie en Sri Lanka ben ik enorm nieuwsgierig geworden naar de rest van de wereld. Zoals elke reiziger weet, als je eenmaal gaat, dan blijf je gaan. Ik heb gereisd in India en Sri Lanka, Vietnam en Laos. Ik ben een grote fan van Azië. Vandaar dat er weer een nieuwe reis deze kant op gaat. Dit keer met de legendarische Trans Siberie Express, overland van Amsterdam tot China. Om vervolgens vanaf China van dag tot dag te bekijken waar ik zin in heb... deze reis wordt een groot avontuur en een grote verrassing.

Actief sinds 17 Feb. 2008
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 96547

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 17 April 2017

Iran

07 April 2016 - 09 Mei 2016

Madagaskar

17 September 2014 - 01 Juni 2015

Over land naar Azië

09 Augustus 2012 - 03 September 2012

Vietnam/Laos

19 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Sri Lanka-India

31 Januari 2009 - 01 Maart 2009

Terug naar Roemenië

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Werken in Roemenië

Landen bezocht: